[DX] Re: Ahvenanmaa 'ulkomaata' vai 'kotimaata' ALT:lle ?

[DX] Re: Ahvenanmaa 'ulkomaata' vai 'kotimaata' ALT:lle ?

> Tätä SR P4 Stockholmin tapausta olen minäkin nykyisenä FM-QSL-palstan
> toimittajana kovasti ihmetellyt ja yrittänyt saada siihen ALT:tä
> kommenttia. Asiastahan tekee vielä omituisemman se, että Ahvenanmaalla
> on nykyisin myös Rix FM:n ULA-rele. Tuo ylimääräinen piste on kuitenkin
> jossain muinaisessa ohjeistuksessa merkitty nimenomaan SR:n releelle.

Selvennystä tai muutosta asiaan kyllä ehdottomasti tarvitaan.
ULA-puolella lisäpisteen on nimenomaan antanut siis se 88,6 MHz,
joka muinoin lähetti Tukholman alueohjelmaa. Se on jo vuosia ollut
vain P3. Mutta silti tähän asiaan ei ole koskaan tullut muutosta
pistemielessä. Ei silloinkaan kun P4 aloitti Ahvenanmaalla 102.3:lla,
eikä silloin kun tuo Rix aloitti 101.8:lla. Joten jos muutosta
laskentaan ei oteta käyttöön, niin kaiken loogisuuden nimissä ei
mikään uusi laivaradiokaan Ahvenanmaalta AM:llä voi tuoda mitään uutta
lisäpistettä. Se voi korvata jonkun vanhan kotimaan pisteen, mutta
loogisesti ajtateltuna se ei voi tuoda lisäpinnaa nykyisillä
säännöillä.

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta kun FM lasketaan pois kuvioista,
niin saakos Suomesta 1+2=3 pistettä, eli maapiste, ja HS sekä FS?
Ja rankkiin laskettaessa (AM ja FM) yhteensä vain se sama 1+2=3
eli maapiste sekä FM:ltä oleva Ahvenanmaan 88.6 korvaa AM:n FS:n?

Näyttäisi kuitenkin siltä, että Ahvenanmaan laivaradio ei voisi
tuoda mitenkään pistettä, ellei sääntöjä vihdoin viimein uudisteta.

Toisaalta ei aiheuta itselle pänvaivaa, kun tämä Ahvenanmaan AM
tulee olemaan ennakkotietojen mukaaan Turussa paikallinen normaali
asema. Siis yhtä "epäsuositeltavaa" kuunneltavaa, kuin tässä
joidenkin esittämässä "kauhukuvassa" kotimaisten FM-asemien keräämisestä
paikanpäältä, jos pisteitä laskettaisiin. Kellä muka olisi varaa, aikaa
ja niin surkea DX-moraali, että alkaisi keräämään FM-asemia Suomea
kierrellen? Vaikuttaisi siltä, että yhtä noloa minun on kuunnella tätä
Ahvenanmaan AM:ää sitten Turussa normaalilla kuuluvuusalueella...

> Toinen juttu onkin sitten se, että varsinkin ULA:lla kaukaisen
> kotimaisen  paikallisradion kuuleminen on nimenomaan DX-mielessä vaativa
> suoritus, kuten Hannukin "susirajalla" kuuntelevana hyvin tietää.

Joo, itselläni varsin kovia DX-nappauksia ovat olleet
Kaakkois-Pirkanmaalla kuultuna Iniö 99.0, Kemin Radioankkuri ja
Radio Ruka 101.8. Ajavat tapauksina kirkkaasti ohi keskiverto-Es-mössön.

Kuunnellaan sitten AM:ää tai FM:ää, niin kuuntelijan paikka ratkaisee
DX-saavutuksen arvoon erittäin ratkaisevasti! Se, että kotimaisista
asemista ei olla laskettu pisteitä, on vain päätös, jolla ei ole
ollut mitään todellisia käytännön perusteita. Siinä mielessä päätös
on ollut kuitenkin fiksu ja ennakoiva, että kun asemien taajuudet,
lähetinpaikat, nimet, omistajat jne. ovat muuttuneet vuosien varrella,
niiin ollaan päästy toisenlaisesta pisteidenlaskuruljanssista.
Samalla on kuitenkin viety toisten kuuntelijoiden iloa kuunnella.

Mitä tulee DX-kuuntelun määritelmään, niin liiton virallisen
kannan mukaan, en ole siis itsekään DX-kuuntelija. Ei ole kukaan
minua kuitenkaan yrittänyt savustaa ulos kerettiläisenä kuuntelijana.
Tampereen paikallisjulkaisuun tuo dx-kuuntelun määritelmä on
kuitenkin KORJATTU oikeaan asuun "DX-kuuntelulla tarkoitetaan
kaukaisten radioasemien kuuntelua".

Tiedoksi myös SDXL:n "viisaille": Suomeen on selvästi syntynyt jo uusi
kuunteluharrastus, joka ei ole radioamatööritoimintaa, ja joka ei
ole dx-kuuntelua (ei tuon vanhan virheellisen määritelmän mukaan,
eikä toiminta ole liiton toimintamuotojenkaan piirissä). Eli maassamme
on jo kuuntelijoita, jotka eivät laske pisteitä asemista, eivät
lokaile kuulemisiaan, eivätkä välttämättä omista tavallista
erikoisempia kotistereoita ja johdonpätkiä kummallisempia antenneita,
mutta seuraavat kotimaisten FM-radioasemien kuulumista, raportoivat
lähetinvioista julkisille foorumeille ja asianomaisille asemille,
ovat kiinnostuneita tietämään, missä mikin radiomasto sijaitsee,
kuinka korkealla on lähetysantennit, minkälaisesta lähetinantennista
lähettää jne. Tämä ei ole vanhanaikaisen dx-kuuntelun raameihin
sopivaa kuunteluharrastusta, mutta radiofriikkejä yhtä lailla ovat.
SDXL kuitenkin näyttää heille kenkää, kun liitolla ei ole
tarjota tämänkaltaisille kuuntelijoille oikein mitään.

MWE