Vs: Re: [DX] Huimat jenkkikelit!

Morjesta!
Olin lomamatkalla perheen kanssa Pohjoisessa ja pääsin mm testaamaan myös kesällä tehtyä Kazia (n. 50 x 12 m suunta 280 ast.) - qth Haapavesi. Pientä yhteenvetoa:
Menomatkalla 19.10 kuului Keski-Suomessa pari japsia autoradiolla (no tavalliset 1413 ja 1242), mikä viittasi keleihin.
20.10 olikin jo BOGlla (n. 120 ast.) bandi täynnä aasialaisia; painopiste siirtyi jo japseista alaspäin->Kiina, thaimaa ym..
21.10 aamulla yleiskeliä, CA/LA/NA varsinkin brassareita aiki myöhään, ip. Intia painopisteenä;
22.10 vain aamutsekkaus: yleis TA-cx
23.10 la/ca/na ja tosiaan japseja ennen 11 ut. Tässä välissä, kun NAt heikkeni tuli välillä 1500 kHz unid ainoana kaukoasemana. Mm japseja tulikin sitten tosi hienosti 12 ut..., mutta kuuntelu oli vain tsekkailua muiden puuhien ohella.
24.10 ilm. syksyn parhaat jenkkikelit (&CA,LA, Grönlanti 570): koko bandi täynnä 560 kHz alkaen. Aamu painottui pakkaamiseen ja laitteiden purkuun, mutta yhtä ja toista myös kuului. Useat asemat kuten "silloin ennen" parhaat S9+20 db. Myös graveyard-fq oli auki, välillä melko voimallakin useita asemia sekaisin.
Viimeisenä antennia irrottaessa 1300 KGLO idasi hienosti 07.30 ut. Iltapäivällä tulikin ilm. häiriö...

KAZ (12x50, W) toimi hienosti yleisantennina lännen suuntaan. Keila on leveä eli Brasiliasta Alaskaan. Etu-takasuhde hyvä. Esimerkkinä taajuus 1260, kun ei TA-asemia. BOG 200 m n.120 BBC Pietari S9+20 db, KAZ BBC R York S9+10.
Valitettavasti en päässyt vertaamaan KAZia takakeilaan TA-kelillä; täytynee toteuttaa myöhemmin.
Haittapuolena oli KAZn herkkyys myös Eu-qrm:lle. Täytyy muuttaa suuntausta, ehkä n. 330 ast. sopii hyvin vielä la/ca-asemilla ja vaimentaa jo vähän etelän sinkkuja.

73s tk
TK/H qth Haapavesi. KAZ 12x50 W, BOG 200m 120ast. Rx AOR7030, NRD515.

Tarmo Kontro
Kymenlaakso Polytechnic
PL 13
FIN-48231 Kotka
+358 44 7028 342
fax +358 5 2208209
Täällä idässäkin tulee vielä 1100 muutama jenkki (1510, 1550, 1570, 1600) ja
japsit alkavat nousta, joten kyllä keleistä voidaan tosiaan puhua!

73, MR