-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: dx-bounces@xxxxxxxxxxxxx [mailto:dx-bounces@xxxxxxxxxxxxx] Puolesta ari.kilponen@xxxxxxxxxx
Lähetetty: 4. marraskuuta 2004 10:17
Vastaanottaja: dx@xxxxxxxxxxxxx
Aihe: Re: [DX] Maadoitussauvoja?

Paljon halvemmaksi tulee marssia LVI-liikkeeseen ja ostaa
16 tai 20 mm läpimittaista kuparista vesijohtoputkea! Todennäköisesti maadoittavaa pinta-alaa on reilusti enemmän kuin sähköliikkeen valmiissa maadoitussauvassa. Vesijohtoputket ovat (muistaakseni) 6 metrin pätkissä, joten rautasaha mukaan.

Putkesta sahataan 1-1,5 metrin pituisia pätkiä, maaperästä riippuen.
Maahan upotettava pää lyödään litteäksi. Sitten vaan putki lyödään pikkuhiljaa maahan moskalla, tai varovasti lekalla. Isolla vasarallakin onnistunee. Jos maahan uppoaminen pysähtyy, tarkoittaa se sitä että putki on osunut johonkin kiinteään esteeseen (ei kannata yrittää lyödä putkea kivestä läpi - putki vain taittuu ja lähtee kiertymään sivulle maan sisässä eikä putkea saa enää vedettyä ylös käsivoimin):
putki vedetään ylös ja uusi yritys toiseen kohtaan.

Putken pää jätetään muutama sentti maanpinnan yläpuolelle. Sahaa pois maahanlyönnissä murjoutunut putken pää (pari senttiä). Jos on käytettävissä tehokas (kaasu)kolvi, juota maadoituskaapeli litteäksi puristettuun putken päähän. Pelkkä puristusliitoskin riittänee. Molemmissa tapauksissa putken pää pitää suojata hyvin kosteudelta eristysnauhaa käyttäen.

Nimimerkillä hyvin toimii,

73's,
ARK