Re: [DX] Radiomaailman lokiformaatti?

Jouni Keskinen wrote:

>Eli ymmärränkö nyt oikein, että tuossa kaksipalstaisessa lokissa
>lokilässyjä ei edes yritetä saada sisennettyä alkamaan samalta tasolta
>ensimmäisen rivin (= ITU-koodin ja aseman nimen) kanssa!?
>Tarkoituksellista on siis esim. se että uusimman RM:n Oseania-lokissa
>sivulla 34 taajuudet ja päivämäärät sekoavat vasemmassa reunassa keskenään?

Sivun 34 taajuuksien ja päivämäärien sekoaminen ei ole
tarkoituksellista, siinä minulla on tapahtunut moka, jota pahoittelen.
Jouduin viime tingassa uusimaan muutaman lokisivun taiton, jolloin tämä
pääsi tapahtumaan. Mutta yleisesti ottaen lokien epäesteettisyys johtuu
formaatista, joka ei ole taittajaystävällinen.

>Systeemissä ei myöskään ole minkäänlaista visuaalista linjaa, jota silmä
>kaipaisi. Eli välillä lyhempiä lokilässyjä sisennetään ja pidempiä sitten
>taas ei?

Nämä poikkeukset johtuvat siitä, että toisinaan on tarvetta tiivistää,
esim. jottei seuraavalle sivulle jää jotain orpoa riviä, mikä sekään ei
ole kivan näköistä. Enpä vain arvannut, että joku alkaa laskea näitä rivejä.

>Välillä päivämäärissä on jopa vuosiluku, välillä ei. Tilaa vie
>myös kaikkien eri kuuntelijoiden lokausten sijoittaminen omille riveilleen
>vaikkei niissä ole minkäänlaista lokilässyä.

Lokien tekoprosessista sen verran, että minulla ei ole mitään tekemistä
niiden sisällön kanssa, enkä edes tiedä, miten kukin toimittaja ne
kasaa. Minä saan lokit useimmiten RTF-muodossa ja laitan ne sitten
PageMakerilla lehden sivuille.

OnlineLogin suuntaan esittäisin muuten tässä sellaisen toivomuksen, että
vuosiluku muutettaisiin lyhempään muotoon, esim. 05, sillä nyt ne ovat
tulleet muodossa 2005, mikä on pahentanut tilaongelmaa entisestään ja
olen joutunut käsin niitä muuttamaan.

73

HAA