Re: [DX] Kunnon laitteet:

On Thu, 12 Oct 2006, Harry Forsblom wrote:

> Hei,
> Minulla on myös Lowen PR-150 mutta en ole enää vuosiin käyttänyt sitä,
>koska se aiheuttaa omia IMD-ongelmiaan enemmän kuin poistaa muita. Sen
>idea ei ollut signaalin piikkaaminen vaan suojamuurien luominen halutun
>ja olisivat halunneet sen piikkaavan signaaleja. Siinä oli diodeja jotka
>aiheuttivat signaalin epälineaarista kulkua ja lopulta nopeasti
>IMD-häiriöitä. Näistä häiriöistä on  pari kertaa ollut puhetta myös

Konstruktio on tainnut epäonnistua ja ilmeisesti se ei kestä isoja
signaaleja, joita MW-bandilla esiintyy. Liian pieni transistori siinä
Lowen vahvistimessa? Muutenhan se muistaakseni oli IJL:n suosittelemaa
muuntajatakaisinkytkettyä mallia.
Kahdella LC-piirillä sinänsä saa kyllä enemmän selektiivisyyttä kuin
yhdellä, mikäli piirit ovat samalla taajuudella vireessä. Olisiko Lowen
preselektorissa käytetty ns. haraviritystä, tai sitten kelojen
induktanssit heittävät muuten vain?
Vanhanaikaiset vaihtokytkimet kytkindiodien tilalle - ei ukkonenkaan polta
ihan helposti. (Lowen HF-225:een jouduin kerran yllätysukkosen jälkeen
vaihtamaan useita kytkindiodeja. Hyvä että selvisin sillä.)

Olisi kyllä kiinnostavaa nähdä sen mainitsemasi hyvän preselektorin
kytkentäkaavio!

73  JTS