From: "Tarmo Kontro" <Tarmo.Kontro@xxxxxxxx>
To: "Suomalaisten DX-lista" <dx@xxxxxxxxxxxxx>
Sent: Friday, November 24, 2006 10:07 AM
Subject: Re: [DX] Kuullut Asemat Palsta ilmestyy RM 1/2007

Hmm keskustelua saa olla...
Ongelmana tässä lienee vaan se, että määrällisesti harva viitsii
tallentaa kaikkea kuulemiaan idejä ja ymmärtääkseni määrällinen
rankki tässäkin on kyseessä.
Erilaisia kilpailujahan voisi myös olla: esim. kaikki kuullut yli 15.000 km etäisyydellä
olevat mw-asemat yms ...

Mitä tulee spektriin tarkoitin itse asiassa spektritallenteesta (kaistasta,
esim SDRn 190 kHz) purettuja idejä. Sehän on sinänsä ok, kyseessähän on vain
aikasiirto kuuntelutilanteella. Työlästä sekin on jos määrällinen tavoite on
tähtäimessä.

Spektrattu asema on kyllä helposti vähintään tentatiivinen: on tiedossa
useita tarkkoja offsetteja sekä taajuuden vaihteluita, jotka periaatteessa
voivat "todistaa" aseman vastaanoton. Kyseessä on tietysti "tentatiivisten
kantoaaltojen" näkeminen. Useimmat nähdyt asemat ovat ennemmin tai
myöhemmin myös kuuluneet...

Lopetan keskusteluni tähän

73 TK

Moi, vielä ainakin näin kertaalleen...... Niin HAA ja MR... Niin enpä tiedä
miksi tästä tuli näin valtava keskustelu.... Aloitin sen ihan omaehtoisesti
ilmoituksella, että Palsta ilmestyy RM 1/2007, koska sain sähköpostiini jo
aiemmin pitkän listan yhdeltä uudelta FM-kuuntelijalta.....

HAA:n haastattelun innoittamana otin mukaan lisäksi tuon vuosiskaban, johon
tarjoan palkintoja omasta pussistani (en mainitse vielä mitä, mutta ihan
arvostettavaa radiotavaraa joka tapauksessa....

Pidän kiinni ilmoituksestani, tyhmyyksissäni rupesin vain kommentoimaan
noita sinänsä ihan asiallisia ja tärkeitä kommentteja.... Vaikka osittain
menevätkin hieman ohi oman palstani ajatusmaailman.... Niin, TRE, palstan
nimeä voi toki pohtia, mutta nykyinen on ihan passeli -ei mikään älynväläys-
mutta toimiva mielestäni.....

TK ja MR, niin TK otti tuon spektriasian esille..... En tiedä miksi pitäisi
spektrit erottaa omaksi kategoriakseen (Saa toki tehdä niin jos joku palstan
haluaa perustaa). Minulle spektreistä kuuluville kaivettu ja tallennettu
asema ideineen kelpaa ihan perussellaisenaan mukaan (Siis, että asema
kuuluu, niin kuuluu, PISTE)

Toivoisin nyt lisäksin itse palstalle ilmoittaneilta, ilmoituksia
ajatelleiden kommentteja asiaan:

1. Onko palsta sinällään liian vaikea ja työläs (=saattaa olla loppujen
lopuksi, että nauhoitusten kerääminen ja niiden ilmoittaminen työllistää
liikaa. Ts. se on melkein yhtä työlästä kuin itse raportointi).
Valitettavasti kuitenkin lienee, että pistesaldon aikaansaamiseksi joutuu
joka tapauksessa tekemään työtä ja näkemään vaivaa. Ihan pelkän
OnLine-lokauksen perusteella ei pisteitä mielestäni voi antaa. Äänite pitää
tallettaa lisäksi. Vai ehdottiko RKO pelkkää lokauspisteytystä (=ts.
kuuntelija ei tarvitsisi muuta todistusta kuuntelustaan, niinkö??)

2. Aiotko jatkossa ilmoitella nauhoittamiasi asemiasi palstalle.

3. Ilmoitusmenetelmää voisi ehkä hieman yksinkertaistaa, niin ettei mukaan
tarvitse laittaa kuin normaalit aseman perustiedot ja kuunteluaika?  Siis
Excel-talukon  sarakkeet (maanosittain) muotoa A. maapisteet, B.
asemapisteet, C. taajuus D. aseman nimi, E. paikkakunta, E. kuuntelupäivä
(06.11.26)  ja kellonaika UTC (2308).

4. Keskustelua palstan edelleen kehittämisestä voidaan toki käydä.
Rakentavia (kriittisiäkin toki) ehdotuksia otetaan vastaan.
tähänastinenkin keskustelu on ollut ihan arvokasta, kiitos kaikille-
jatketaan edelleen....

4. ja e-mail oli kuullut(at)sdxl(piste)org

Toivoisin, attä palsta saataisin elvytettyä vauhdikkaan alkunsa kaltaiseksi
jälleen. Ilmoituksia toki tippuu -ilmeisesti QSL-palstojen veroisesti lehtiä
katsoessani. Mutta tilanne ei ole silti riittävän hyvä. SE OLISI NÄYTÖN
PAIKKA NYT? Jos jotain näytettävää kansalla on.

73' AHE