Re: [DX] Radio Finlandin SW-lähetykset

Kulmalan ohjelma on kuultavissa YLE 1:n kotisivulta. Kuuntelin siitä vasta
alkuosan, koska lähdin Sotkamoon mieskuorolaulua kuuntelemaan. Kulmala oli
hieman huonosti perehtynyt asiaan. Usko DRM:ään näyttää alan toimijoiden
piirissä olevan kova, koska kuvitellaan, että "häiriöinen" ja ei-FM-tasoinen
signaali on muka ollut kuuntelun pahin este. Omien havaintojeni mukaan YLE
on kuulunut moitteettomasti ainakin niillä maailman kolkilla, joilla olen
matkustellut. Esim. Egyptissä taisi olla peräti 4 YLE:n eri ohjelmaa eli
serviceä samanaikaisesti kuuluvilla. Dominikaanisessa Tasavallassa 15400 kHz
kuului aivan moitteettomasti myös piskuisella Degenillä.

Maailmameno on nykyisin sellaista, ettei kansalaisprotesteja juurikaan
noteerata, joten Liiton kirjelmä olisi ollut vain kaunis, mutta hyödytön
ele. Uskonnon sijan saanut internet on valitettavasti henkimaailman juttu
jopa joissakin ns. kehittyneissä maissa, joissa internet saattaa maksaa
maltaita.

Nyt ehkä ainoa toivo on Radio Sweden, sillähän on valmius tuottaa Sisuradion
ansiosta lyhyille aalloille suomenkielistä ohjelmaa, jotka ovat hyvin,
reippaasti ja hauskasti toimitettuja. Siispä kirjelmä Ruotsin radiolle!

SSS

Kuulin ohjelmasta loppuosan ensilähetyksenä tänään maanataina. Painavaa
ja murheellista asiaa. YLE aikoo mm. luopua Porin aseman
lyhytaaltotaajuuksista. Ohjelmajohtaja Peltonen esiintyi todella
tympeästi, syyteli vain muiden tulevaisuusvisioita. Ei vastannut
lainkaan OLEELLISEEN pointtiin: miten ulkosuomalaiset pystyvät 1.1.2007
jälkeen kuulemaan yleisRADIOn ohjelmia. Kaikilla ei ole nettiä eikä sen
vaatimia (lue: kalliita) vempaimia.

Asiasta on torstaina kysely eduskunnassa, mutta taitaa olla liian
myöhäistä vaikuttaa asiaan. Olisiko silti Liitolla kannanoton paikka?

Lisäksi  uutiset äsken kertoivat YLEn käyvän YT-neuvotteluja mm. tiede-
ja dokumenttiohjelmien henkilöstön vähentämiseksi. Ilmeisesti ensi
vuoden alusta lähtien saamme kuunnella päivittäin tuntitolkulla
uusintoja ja jatkuvana pötkynä toistuvia idioottimaisia
"minuuttikuunnelmia".

SEH