Re: [DX] Keli 9.2.

Moro!

Piti viime yönä toteuttaa koti-QTH:n eka yökuuntelu, mutta magnetogrammin
iltapiikki, 22 UT tyhjä bandi ja univelka voittivat. 05 UT kuitenkin heräsin
radion ääreen - ja asemaahan tuli jo. Silti erehdyin unenpöpperössä aluksi
pysymään alkuperäisessä ajatuksessani opiskella ja testailla lainassa olevaa
Eton e1:stä. Sitten keli äityi noin 0545-0645 QTH:ni reilun kuukauden
dx-historian selvästi vankimmaksi ja e1 jäi sivuun.

Rio Grande ja Orinoco olivat vahvoilla. Parkkeerasin 1700:lle, joka pulppusi
asemaa. KVNS TX oli vahvin, mutta myös WEUP AL nousi idille. Myös YV-HJ
ilakoi laajasti, esim. 1230 pari lattaria, 1240 palabraa vahvastikin, samoin
nouseskeli 1250 jne.  0645 UT jälkeen keli kössähti, 1500, 1570 ja 1580
tulivat pisimpään.

Kaikki asemat kuuluivat yllättäen parhaiten 284° "beveragella" (pituus 62
m... :) eikä Ewellä, jolla tammikuun harvat TA-asemat tulivat luettavimmin.
Oikeilla beverageilla olisi asemaa varmaan etelässäkin tullut tuutin
täydeltä, kun jo stumpeillakin ihan kivasti.

73 JVH

PS: Jos olisi ollut SDR laulamassa, olisi nyt toki kiintoisia äänityksiä
ihmeteltävänä: Miten keli ja sen suunta kehittyivätkään muilla taajuuksilla?
Mutta oikein mukava oli aamu telemarkillakin - ja missähän ajassa
perheellinen ehtisikään sdr-kaloja verkosta perkaamaan...

X-Bandi täynnä jenkkejä. Muuten painopiste Kolumbiasa. Parhaimpana
meikäläiselle uusi asema HJIJ La Voz de la Raza, Medellin 1200.14 kHz.