Re: Oikea QSL?

This is a message from Hakan Sundman <lhs@xxxxxxxxx>

At 17:19 2.4.1997 +0300, Jorma Mäntylä wrote:

>Onpas talla dx-listalla hiljaista.  Katsotaanpa syntyyko taalla
>keskustelua aiheesta mika on oikea QSL?

Jarmo ja Hannu ilmoittivat etteivät hyväksy e-mail-vastauksia. Tähän heillä
on täysi oikeus. Tästä on kuitenkin pitkä askel siihen että ALT tekisi
samanlaisen päätöksen - siitä tuskin on pelkoa!

Itse olen keränyt QSL:iä vuodesta 1958 enkä ole vielä tullut "krantuksi" sen
suhteen missä muodossa vastaus tulee. Ihannevastausmuoto voisi tietysti
sisältää esim. lentolipun asemalle ja muuta kivaa. Tänään me toimimme
kuitenkin asemien ehdoilla ja kehitys menee vääjäämättömästi siihen, että
snailia käytetään vähemmän ja vähemmän. HJT:n mukaan vastauksen tekemiseen
menee vain muutama minuutti enemmän kun tulostaa kirjeen, kerää tarrat ja
muut namut, kirjoittaa kuoreen, ostaa postarit ja vie postiin (ei pienillä,
lähes automaattisilla jenkkiasemilla ole mitään postitusosastoja!). Tämä
saattaa pitää paikkaansa mutta siitä huolimatta siinä on valtava kynnys
verrattuna e-mailiin. Asemahenkilökuntaa supistetaan automatisoinnin
lisääntyessä eikä QSL:ien lähettäminen sisällytetä kenenkään
toimenkuvaukseen. Inssi (varsinkin jos on DX-aaja tai HAM) hoitaa nyt homman
OTO:na kun ehtii.

Minun puolestani e-mail ajaa saman asian kun kirje, kortti tms. Jos
e-mailiin haluaa väriä voi esim. aseman kotisivulta kopioda logon ja
tulostaa e-mail samalle sivulle.

Mutta varsinainen kulta-aika on vasta edessä! Jo nyt on havaittavissa
lattareiden vastaustapojen piristymistä sitä mukaan, kun asemat ovat saaneet
PC:t käyttöönsä. Voi sitä vastausbuumia kun liittyvät sähköpostiin. Tuskin
maltan odottaa sitä päivää! Sorry, JHU, mutta siitä et halua jäädä paitsi!

73's de HS
* Hakan Sundman			Phone +358-(0)9-331 702	*
* Kissankellontie 9 C			Mobile +358-(0)400-544 371	*
* FIN-00930 HELSINKI		E-mail: lhs@xxxxxxxxx		*
* Finland							*