Re: Oikea QSL?

This is a message from Jorma Mantyla <jmantyla@xxxxxxxxxxxxxxxx>

Uusimmassa DXclusivessa jatkui taas keskustelu e-mail
-QSLsta.  Kumma, etta aihe kiivastuttaa noin kovasti.
Taas kaksi tunnettua kuuntelijaa (Tikkanen & Ruohomaki)
julistautui e-mailin vastustajaksi.

Toisaalta Jan-Erik Osterholm ilmoitti kannattavansa
e-mail-QSLaa ja esitti myos mielekkaat perustelut.
Luulen, etta JEO on oikeassa arvioidessaan, etta e-mail-
QSL:n vastustajat kaatuvat saappaat jalassa.

Olen itse jo sanottavani sanonut, joten taydennan vain
hieman aiempaa.

Ensinnakin haluaisin kysya e-mail-QSLien vastustajilta,
etta mita mielta olette telefax-QSL:sta?  Sellaisia lienee
kansioissanne?  Jos fax-QSL kelpaa niin sitten olisi aivan
loogista hyvaksya myos e-mail-QSL.  Nimittain kehitys kulkee
siihen suuntaan, etta telefaxin ja PC:n raja hamartyy.
Jo nyt raja on toisin paikoin hamara, eli e-mail voi jossain
vaiheessa muuttua faxiksi.  Lisaksi vastaanottopaan
kirjoittimien tason nousu aiheuttaa sen, etta kohta e-mail-
QSL voi olla aivan yhta varikas kuin alkuperaiselle kirje-
lomakkeelle kirjoitettu kirje.

Testailin itse juuri viime viikonloppuna uutta HP:n vari-
mustesuihkariani (vanha kunnianarvoisa Star LC10 siirtyi
viimein elakkeelle).  Viime vuoden Radiomaailmassa julkaistu
WHK 1420 QSL-kirje ei mustavalkoisessa Rm-lehdessa nayta
kovin kummoiselta, mutta nyt sain sen tulostettua varilli-
sena ja sehan on kansiossa hauskan nakoinen (lehdessa
oleva WHK 1420 -logo on oikeasti keltavioletti).

Eli tuo e-mail-QSL:n ulkonakoongelma alkaa jo olla hallinnassa.

Sitten olisin kysynyt e-mail-QSL:n vastustajilta kantaa nauha-
rankkiin.  Pitaisiko teidan mielestanne nauhoitukset hyvaksya
QSL:ksi, vaikka ne eivat ole edes kayneet asemalla?  E-mail-
QSL paihittaa mennen tullen nauhan, koska raportti on kaynyt
asemalla, missa sen oikeellisuus on voitu tutkia.  Nauharan-
kissa tama QSL:n mielestani ratkaiseva ominaisuus ei toteudu.
Siksi mina en keraile nauhoituksia, vaan jyrailen huoletta
talla hetkella kevaan 1996 LEM-keikan nauhoja.

-jm-