Re: [DX]: Lattareiden vastaustavat (kysely)

Re: [DX]: Lattareiden vastaustavat (kysely)

This is a message from Ilkka Suni <ilkka.suni@xxxxxxxxxx>

Kiitokset teille tusinalle kuuntelijalle, jotka olette vastanneet
lattareiden vastaustapoihin liittyvään kyselyyni! Vielä, kun saisin
muutaman vastauksen lisää, minulla olisi koossa tieteellisen tutkimuksen
katu-uskottavuutta lähentelevä analyysipohja ;-) Eli ne, jotka eivät ole
vielä vastanneet ja joita asia kiinnostaa, voivat napata kysymykset tämän
mailin hännästä ja vastailla...

Ja sitten pointtiin, josta Mauno Ritola (MR) kirjoitti:

>lattarimaassa (ja joissakin muissakin) olisi jonkinlainen "auktorisoitu
>verifioija". Hän keräisi raportteja tietyn määrän, ottaisi yhteyttä asemaan
>ja hakisi toi hoitaisi postitse verifioinnit ja lähettäisi vaikka nipussa
>SDXL:lle. Tässä säästettäisiin hieman ainakin postimaksuja ja asemien
>suhtautuminen voisi olla hieman suopeampaa, kun raportit tulisivat yhdessä
>erässä. Sopiva hinta palvelulle voisi olla pari USD/raportti. Säästyisi
>fupit ja moninkertaiset raportoinnit.

Sama asia on käväissyt joskus niin omassa mielessäni kuin varmasti monen
muunkin mielessä. Olen joskus ajatellut, että jo pelkästään raporttien
keskittäminen, kokoaminen ja lähettäminen yhdessä erässä - ilman
varsinaista kaukokuriirin eli satelliittiagentin käyttöäkin  - aseman
tiedossa olevalle verifiointivastaavalle s a a t t a i s i olla avuksi tai
kokeilemisen arvoinen asia. Jos esimerkiksi 18 kuuntelijaa kokoaisi
raporttinsa yhteen pläjäykseen, lähettäisi nivaskan kirjattuna lähetyksenä
jne... Vakuuttava raporttierä s a a t t a i s i olla aseman johtajan, tai
kuka nyt sitten v/s onkaan, silmissä vakavammin otettava asia kuin asemalle
tuon tuostakin ja jatkuvasti tipahtelevat yksittäiset kerjäyskirjeet.
"Kiloraportilla" säästettäisiin postimaksuja - asemahan voisi niin ikään
lähettää verifiointinsa yhdessä erässä eikä uhrata postimaksua erikseen
jokaiseen verifiointikirjeeseen. Ja "kiloraporttiin" voisi esim. oheistaa
jonkin kunnollisen, asiallisen kollektiivisen lahjuksen aseman v/s:lle. Tai
sitten "kiloraportti" hukkuu maailmalle tai aseman Suloon ja sen mukana
hukkuu kaikkien asianosaisten toivo saada verifiointi ;-)

Hmm... Pitäisikö sitten maailmalla matkaavien satunnaisten
suomalaisgenttien käyttöä tehostaa? Eli olisivatko ihmiset valmiita ja
halukkaita ilmoittelemaan etukäteen laajemminkin, esimerkiksi
postituslistalla tai Clusivessa, jos he tietävät aikovansa vierailla
jollakin tietyllä tai joillakin tietyillä radioasemilla? Raportit sekä
follow-upit mukaan isommaltakin porukalta ja vastaukset ojennukseen
kerralla? Raporttien pitäisi olla agentin käytettävissä välittömästi
asemavierailun yhteydessä, koska kukaan ei välttämättä voi tai viitsi
ryhtyä etsiskelemään akuutisti asemavierailun yhteydessä, että "missäs
niitä muita suomalaisten lähettämiä raportteja nyt olikaan
varastoituna...?". Vastaukset käteen -käytäntöä voisi mielestäni tehostaa
ainakin sellaisten asemien kohdalla, jotka eivät ole aivan tuikitavallisia
kuulujia - siihen kun tuskin kukaan agentti suostuisi, että 200 kuuntelijaa
vinkuu tätä ottamaan raponsa mukaan maailmalle ja asemalle... Eikä nyt
välttämättä asemallakaan hikoilematta otettaisi tilannetta, jossa henkilö
ilmaantuu paikalle ja perää verifioimaan mukanaan olevat 200 rapoa sekä
follow-upia ;-)  Anyway: itse ainakin olisin halukas korvaamaan agentille
vaivanpalkan tehdystä työstä. Ja luonnollisestihan agentti voisi
vierailunsa yhteydessä luovuttaa v/s:lle jonkin asiallisen lahjan
kollektiivisena kiitollisuudenosoituksena vastauksista.

>mahdottomuus. Venezuelassahan Winter Monges on tällaista tehnyt, tosin
>hinta alkaa olla nyt 5 USD/raportti.

Niitä "joka asian kääntöpuolia". Kohdemaassa sijaitsevan maksullisen
vakiagentin olemassaolo ja käyttö saattaa jopa heikentääkin yleisesti
vastausten saantimahdollisuutta. Jos asemalla on diili jonkun tietyn,
auktorisoidun kusillien kerääjän kanssa, asemaa eivät välttämättä kiinnosta
entisenkään vertaa ne raportit, jotka tulevat asemalle suoraan
yksittäisiltä kuuntelijoilta. Tämä "auktorisoitu agentti" jopa saattaa
ilmoittaakin asemalle, että "ei teidän tarvitse noista muiden raporteista
välittää, koska minä olen virallinen qsl-välittäjä, ja vain n ä m ä
raportit ovat tärkeitä sekä vastaamisen arvoisia". Ja asemansa sekä arvonsa
tietäen kyseinen kusillikuriiri alkaa siinä sivussa hilata taksoja ylöspäin
ja tekee hyvää sivubisnestä päätyönsä ohella. Ja jos aseman v/s:kin vielä
saa kusillikuriirilta pari-kolme taalaa jokaisesta verifioinnista, jonka
hän kuriirille signeeraa... Eli WM:n kaltaisten tahojen olemassaolo voi
johtaa siihen, että vastauksia irtoaa enää vain bisneksen piiristä (nekin
vastaukset mahdollisesti todella kalliita) ja muille kuuntelijoille asemat
mustuvat totaalisesti. Ajattelenko liian skeptisesti ja paranoidisesti...?
;-)

73 de IS

---------------------------------

KYSYMYKSET:

1) Lattareiden vastaustavat ovat 90-luvulla/viime vuosina mielestäni:
	a) huonontuneet selvästi
	b) huonontuneet jonkin verran
	c) pysyneet ennallaan
	d) parantuneet jonkin verran
	e) parantuneet selvästi.

2) Lähetän lattareille raportin ohessa yleensä vastauspostimaksun:
	a) kyllä
	b) en.

3) Lähetän vastauspostimaksuksi leimaamattomia postimerkkejä tai SASE:n:
	a) kyllä
	b) en.

4) Lähetän vastauspostimaksuksi rahaa:
	a) kyllä
	b) en.

5) Lähetän vastauspostimaksuksi IRC-kuponkeja:
	a) kyllä
	b) en.

6) Vastauspostimaksun lähettäminen on mielestäni:
	a) parantanut vastaustapoja selvästi
	b) parantanut vastaustapoja jonkin verran
	c) ei vaikutusta/en osaa sanoa
	d) huonontanut vastaustapoja.

7) Mielestäni toimivin vastauspostimaksun muoto ovat:
	a) leimaamattomat postimerkit tai SASE
	b) raha
	c) IRC-kupongit
	d) en osaa sanoa.