[DX] Re: clusive, II

>Viimeisimässä Clusivessa on lehden 53:n jäsenen tiedot, joista ainakin 40
>omistaa e-mail osoitteen. Mutta mistä loput n. 13 lukisivat lokaukset ?
>
>Miten erilaiset uutispalstat ja tilastot tulisivat Clusivelaisten tietoon ?
>Clusive on myös lehtivaihdossa ulkomaisten DX harrastajien kanssa, miten
>heidän kanssa toimittaisiin  ?

En ole vielä ehtinyt tekemään yhteenvetoa clusiven tilaajien
tietokone- ja sähköpostipitoisuudesta, mutta lähes kaikilla on
ainakin tietokone. Internet- ja sähköpostiyhteyksien hankkiminen
on vaan viitseliäisyydestä kiinni: modeemin saa tänä päivän jopa
alle 200 mk:n ja ilmaisen nettiyhteyden ja e-mailin saa vaikka
Maikkarin kautta.

Ja jos on rahasta kiinni, niin kerätään porukalla kolehti ja
autetaan vähävaraiset clusivelaiset nettiaikaan! :)

Hewlett-Packardilla on laite nimeltä Digital Sender: se skannaa
tekstiliuskat ja konvertoi ne Adobe Acrobat-muotoon, minkä jälkeen
Acrobat-tiedostot voi lähettää e-mailina. Ao. tiedostona voi lukea
ilmaisena jaettavalla Adobe Acrobat Reader-ohjelmalla. Tiedostomuodon
etuja ovat mm. pieni koko ja neliväritekniikka, sekä tietysti se, että
lukuohjelma on ilmainen. Lukuohjelma löytyy lähes kaikilta tietokone-
lehtien ilmaisilta oheisrompuilta, ja tarvittaessa se voidaan luvallisesti
kopioida tyhjälle rompulle ja lähettää sellaiselle, joka sitä ei muuten
saa.

HP Digital Senderin huono puoli on sen kirotun kallis hinta: about 10.000 mk,
mutta sitä voisi käyttää muuhunkin liiton tiedotukseen. Ja  se, että
tietääkseni laitteessa on vain 10 MB ohut-ethernet liitäntä, eli se
mahdollisesti vaatii modeemi- tai isdn-reitittimen. Alennusta tietysti
voi tingata maahantuojalta...

Toisaalta, käsittääkseni clusiven kuluista suurin osa muodostuu
postituskuluista, joka lienee tasoa 3.700 mk/vuosi?!

HP:n laitteella tehdyt Acrobat-tiedostot voi siis lähettää e-mailina,
mutta myös tallentaa ilmaisweppihotelleihin, esim. msn, visto, geocities...
Sieltä ne on luettavissa, joko kaikille, tai vain maksaville tilaajille
käyttäjätunnuksen ja salasanan kautta. Samoin imuroitavissa omalle
koneelle, josta itse kukin voi tiedoston tulostaa. Tässä tulee kyllä
yksi ongelma: varmaankin useilla on pelkkä mustesuihkari käytössä kotona,
joka on hidas laite ja jonka käyttö kallista. Työ- tai opiskelupaikalta
löytyy todennäköisesti lasertulostin, jolla tulostus on vaivatonta.

Liiton lehdet, ennenkaikkea Radiomaailma suorastaan kiviriippana, alkavat
nykymuodossaan olla vanhentuneita eli olisi aika uudistaa niitä.

Keskustelua!

73 ARK