Re: Vs: [DX] clusive

On Mon, 30 Oct 2000, Jyrki Hytönen wrote:

> Moi,
> Pistän lusikkani clusivesoppaan.  ARK:n ja monen muunkin
> ehdottama webbiclusive joko salasanalla tai ilman on mielestäni
> kannatettava ajatus.  Esim. Hard-Core-DX:n kotisivulla on
> ruotsalaisen kerhon Shortwave Bulletin (vanha numero) luettavissa
> joko Acrobaatilla tahi normaalina webbisivuna.  Ulkoasu aivan
> lehtinäinen. Säännöllisesti ilmestyvästä lehdykästä ei  kannata
> luopua toisin kuin olin ymmärävänini MKA:n viestistä.
> JPI kantoi aivan oikeutettua huolta verkottomien oikeuksista::
> [...]
Tämä Jyrkin kirjoitus kokoaa erinomaisesti asiat ja niihin liittyvät
ongelmat ja mahdollisuudet.

Lisään kaksi lyhyttä kommenttia:

Ensiksi, tutkiskelin juuri viimeisintä DXclusiven numeroa, jossa on
jäsenkyselyn yhteenveto. Aivan ilmeisesti tilanne on se, että tuo 13
joukko, joka on parissa mailissa mainittu olevan ilman nettiyhteyttä, on
suurimmalta osaltaan joukko, joka ei vastannut kyselyyn. Tuossa ryhmässä
oli useita tuttuja nettaajia (alkaen vaikkapa huippuaktiivista
webistäjästä Pentti Lintujärvestä). Eli todellinen tilanne lienee, että
nykyisistä clusivelaisista noin 2-4 on tällähetkellä ilman nettiä, eikä
tuosta ryhmästä minusta kannata kantaa kovin suurta huolta.

Toiseksi, Jyrki tuo esille sen, mikä visionääreiltä yleensä unohtuu:
SDXL:n resurssit ovat niukat, ja tässä tapauksessa tietysti on kyse
henkilöresursseista. Liittohallituksessa kovin harvalla on aikaa ja
mahdollisuuksia pohdiskella ja kehitellä uusia järjestelmiä. Ratkaisuksi
ei tunnetusti riitä lause "muutetaan papericlusive sähköiseksi", vaan on
laadittava yksityiskohtainen malli (tai useampia vaihtoehtoisia
malleja) siitä, miten homma käytännössä pyörisi.

Mutta iteroidaan asiaa, niin toivottavasti se siitä etenee.

73

RV