[DX] Ja vähän telkkaristakin

Huomenta päivää...

Tietysti tämä nyt ei oikein enää ole tämän postituslistan aiheita, mutta
kumminkin liittyy yleisradiotoimintaan.
Eli minulle ei esimerkiksi ole mennyt jakeluun semmoinen systeemi, jossa
lupamaksuvaroilla toimivat TV kanavat 1 ja 2 kilpailevat keskenään
lähettämällä
selkeästi samoille katsojaryhmille tarkoitettuja ohjelmia samaan aikaan tai
ainakin niin ajallisesti limittäin, ettei niitä nauhoittamatta voi molempia
katsoa.
Sitten kun tähän joukkoon pannaan kaupalliset TV-kanavat, jotka
ymmärrettävistä
syistä kilpailevatkin, niin tuloksena on tilanne jossa katsoja jota
ohjelmat kiinnostavat tarvitsee useita videonauhureita .
Samassa tilanteessa katsoja, jota eivät ohjelmat kiinnosta joutuu
toteamaan, ettei miltään kanavalta tule katsottavaa. Viimeksi mainittu
koskee minun
kannaltani esim. sunnuntai-iltapäiviä samanaikaisine urheiluohjelmineen ja
puolestaan nauhoitustarve myöhäisillan elokuvia, jotka tulevat usein
päällekkäin.
On kyllä kumma, jos eivät pysty tuommoista koordinoimaan....

At 10:02 9.1.2001 +0200, Alpo Heinonen wrote:
>No kaikkea musiikkitarjontaa ei tietysti ole niin hirveästi vieläkään (tai
>osin enää), mutta esim. 24h heavykanavaa on vaikea kuvitella
>todellisuudeksi. Mutta kai sitäkin tulee kohtuudella???

Voisin todeta, että ajaessani autolla vaikkapa 5 tuntia keskellä arkipäivää
ei keskimäärin tule yhtään heavybiisiä sanotaanko kymmeneltä asemalta...
Jos olisi yleisesti menossa semmoinen heavybuumi kuin oli 80-luvulla niin
tilanne olisi tietysti toinen. Ja se johtuu ainoastaan siitä mikä musiikki
on kulloinkin listoilla huippusijoilla.

Kaikilla musiikkiasemilla on selkeä linja soittaa myyntilastojen
suosikkibiisejä.
Hämmästystäni on aina herättänyt se yleinen käytäntö kautta aikojen, että
jonkun artistin julkaistusta albumista soitetaan vaikkapa YLE:n Radio Mafiassa
aina ja toistuvasti yhtä tai kahta hittibiisiä - muiden jäädessä
tuntemattomiksi.
Vai onko tällä se idea, että levyä saadaan myytyä paremmin kun sieltä voi
löytyä ennen kuulemattomia (ja nauhoittamattomia) biisejä.
Tässä tapauksessa valtiollisella laitoksella on selkeä kimppa levyfirmojen
kanssa....

Niin vielä siis täytyy sanoa, ettei se asemien lisääntyminen ole käytännössä
monipuolisuutta lisännyt ainakaan siinä määrin mitä olisi pitänyt.
Pikemmin päinvastoin se helposti ainakin tällä ns.kevyen musiikin puolella
pyrkii vetämään kaikkia asemia hyvin samanlaisen tarjonnan piiriin.

Ilpo J Leppänen