[DX] Re: [DX] Re: [DX] lisää e-clusive-ehdotuksia

At 21:46 18.1.2001 +0200, T & M  Ritola wrote:

----- Original Message -----
From: "Mika Makelainen" <mika@xxxxxxxxxxxxxx>

> Pdf on hyvä - jos matskun haluaa tulostaa itselleen - mutta käsittääkseni
hakukoneet eivät osaa käydä läpi pdf-tiedostoja. Nopeuden lisäksi
netticlusiven olennainen etuhan olisi se, että voisi tehdä hakuja esim.
tietyn aseman tai taajuuden suhteen - ja haettava massa olisivat kaikki
aiemmat (netissä ilmestyneet) clusivet, eikä vain yksi clusive
> kerrallaan. Siksi olisi vielä parempi, jos clusiven saisi pdf:n lisäksi
vaikka visuaalisesti surkeampaan html-muotoon, kunhan siitä voisi tehdä
hakuja.

Nimenomaan näin. Acrobat-tiedostoa ei voi vain vilkaista kuten html-sivua,
latautuu ainakin minulla sen verran hitaasti. Html-sivu on helppo tallentaa
tarkempaa katselua varten. Paperia säästyy! (Maailma tuskin kuitenkaan
pelastuu.)

Kyllä PDF-tiedoston saa tallennettua siinä missä HTML-filenkin. Lisäksi
PDF:n mukana jäävät talteen myös mahdolliset kuvat toisinkuin HTML:n.
Koko lehti on myös yhtenä pakettina eikä useina HTML-sivuina. Mitä tulee
PDF-tiedostojen isoon kokoon niin JLN:n on ilmeisesti optimoinut nuo PDF:t
nyt tulostusta varten. Optimoimalla PDF-tiedosto tekovaiheessa
näyttöresoluutiota varten tulee tiedostosta aika paljon pienempi. Ehkä voisi
harkita jopa sekä pienemmän "katseluversion", että isommat printattavan
version laittamista nettiin.

Jos sitten halutaan tehdä hakupalvelu, jolla voisi haeskella kaikkea Clusiven
aineistoa niin se kannattaisi varmaan koodata Clusiven-sivuille erikseen ja vaatisi varmaan
myös HTML-muotoisia versioita Clusivesta. En tiedä onnistuisiko tuo valmiilla
hakukoneella. Esim. Altavistassa saa kyllä haun kohdistettua vain tiettyyn domainiin.
On myös olemassa muutamia (tosin vähemmän käytettyjä) hakukoneita, jotka
osaavat hakea myös PDF-tiedostoja.

Jos vielä lokit saadaan yhdistetyksi, sivun alkuun pvm milloin "lokimassaa"
on päivitetty. Uusimman satsin lokauksissa voisi olla jonkunlainen
"uusi"-merkintä (lihavointi tms.)
Ja ehkäpä vielä koneelta luettavuuden kannalta voisi juorut olla
yksipalstaisena.

Kaikki em. lisäykset vaatisivat tietenkin taas lisää työtä toimittajalta, jota minä en ainakaan kehtaa mennä vaatimaan. Kun Clusive ilmeisesti taitetaan Pagemakerillä niin PDF-tiedostot ovat helpoimpia tehdä. En tiedä onko PM:ssä pluginia, jolla saisi automaattisesti tehtyä myös HTML-filejä. Itse luen kyllä näytöltäkin mieluummin PDF-
tiedostoja. Ainoa pikku puute niissä on tuo useaan numeroon kohdistuvan haun
puuttuminen. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin tallentaakaikki Clusiven aineisto jonkinlaiseen tekstitietokantaan (XML etc.), josta voisi tehdä hakuja, mutta se vaatisi jälleen osaajia ja paljon pyyteetöntä vapaaehtoistyötä.

Jouni