[DX] Vastausprosenttitutkimuksesta (fwd)

[DX] Vastausprosenttitutkimuksesta (fwd)

Uudessa Radiomaailma -lehdessä oli artikkelini vuoden 1999
vastausprosenteista.
Valitettavasti taulukot ja kaaviot oli siirretty huolimattomasti
taitto-ohjelmaan, minkä vuoksi taulukon 2 sarakkeet ovat vinksallaan
Japanin, Espanjan ja Brasilian kohdalla.  Moni varmaan hoksasi mistä
oli kyse ja osasi lukea näitä rivejä sarakkeen mitan oikealle.
Ohessa on Word -liitetiedostona taulukko 2 oikeassa muodossa.
Harmittaa tällainen virhe, kun juttua lähettäessäni pyysin
huolellisuutta taitettaessa taulukoita ja kaavioita.
Itse jutun varsinaisen pointin löytäminen ei sen sijaan
liene vaikeaa.  Vastausprosentti kokonaisuudessaan laski
nimenomaan Yhdysvaltain takia.  Jenkkien vastaustavat alkavat
olla lattaritasoa.
Kun itse kuulin ensimmäiset mw-jenkit 1970-luvun alussa,
vastaus oli lähes 100% varma ja tuli viikossa -
harvoin kului yli kuukausi jenkkiqusillin saamiseen.
Silti olen edelleen sitä mieltä, että nauhoitus ei ole QSL.
Mikä verifiointi se on, joka ei edes käy asemalla?
Eikö se ole sama kuin juoksukilpailuissa hyväksyttäisiin
oikaiseminen tai pallopeleissä paitsiomaalit?

JM
Kangasala