[DX] Vs: [DX] Re: [DX] Kesiksestä & pari huomiota viruksista

[DX] Vs: [DX] Re: [DX] Kesiksestä & pari huomiota viruksista

Moi, Olematta sen kummempi asiantuntijakerron kuitenkin seuraavaa...

Mihin perustuu oletus, että viruksen lähettäjä on tuntematon? Luulisi, että "tuttujen" koneessa osoitteeni on osoiteluettelossa todennäköisemmin kuin vieraiden listoilla....

Virusta levitetään useimmiten tahattomasti, kun ei tiedetä, että viryus on koneella ja se levittää sitä automaattisesti eteenpäin.

Johtopäätöksiä: Virusohjelmat kannattaa pitää ajantasalla ja Ismon esittämät palomuurit ovat järkevä hankinta....

KOKEMUKSIA: Työkoneelleni oli tullut kesälomani loppupuolella tuntemaltani amerikkkalaiselta vanhemmalta henkilöltä yli 560 viestiä lyhyen ajan sisällä. Työpalvelimella on virustorjuntatyökalut, jotka olivat puhdistaneet viestin, mutta lähettivät sen kuitenkin sitten minulle. Kysymyksessä on vanhempi herrasmies, joka oli todennut viruksen ja kuvitteli hävittäneensä sen. Suosittelin hänelle kuitenkin koneen käyttämistä huollossa tsekkauksella ja virusohjelman hankkimista. Pistin hänen viestiensä vastaanoton kieltoon hetkeksi ja tilanne toivottavasti korjaantui...

Pian tämän jälkeen työkoneelleni tuli toinen viesti aivan tuntemattomalta henkilöltä, jossa oli mato mukana. Palvelin oli taas puhdistanut viestin (poistanut liitetiedoston) Perille tuli järjetön teksti, jonka senkin hävitin...

En muista tätä matoa nimeltä, mutta tiedoston loppu oli muotoa xls.bat...

Omaan koneeseeni, eräälle toiselle sähköpostiosoitteelleni tuli tämän keskustelun kuluessaviesti suomalaiselta kaverilta, jonka kanssa en muista koskaan olleeni sähköpostiyhteydessä. Ja taas oli mukana tällainen xls.bat tiedosto (joulukuu.xls.bat) ja viestinä englanniksi tervehdys ja oheinen liitetiedosto tiedokseni. Hävitin pois!

Eli suojaus ja varovaisuus lienee aina paikallaan ja toisaalta, jos vastaanotat epämääräisiä viestejä vaikka ystävältäsi, kysy mieluummin ensin onko hän moisia liitetiedostoja lähettänyt....

Alpo Heinonen
Alpo Heinonen
Rovaniemi, Finland
http://personal.inet.fi/koti/alpo.heinonen/

NRD 525
"A weak voice from the Finnish Arctic Circle"