Re: [DX] Kaz vs. lanka antenni

At 16:48 31.12.2003 +0200, Martti Karimies wrote:
>On 31 Dec 2003, at 15:12, Juha Ignatius wrote:

>joku on kokenut epäonnistuneensa Kazien kanssa, niin se voi
>johtua vain viallisista komponenteista, luultavimmin käytössä
>olevista koaksiaaleista ja liittimistä, niissä ei kannata säästää
>laadusta.

Muutamia kysymyksiä tumpelolta...

- Pitääkö maatasolangan olla todellakin maan tasolla?
Näkemissäni ohjeissa se on neuvottu rakentamaan
metrin puolentoista korkeuteen. Siksi tyrmistykseni
olikin suuri kun Porissa näin ensimmäistä kertaa oikean
kazin, ja siinähän vaakalanka viisti nurmikkoa.
- Miten käy ja kuinka kazi toimii kun maatasolanka jää
hangen alle?
- Mikä pitäisi olla sovitusmuuntajan kierrosten oikea
lukumäärä? Kirjallisuudessa mainittu 9/48 -suhde ei
mielestäni ainakaan pelaa.
- Pitäisikö sovitusmuuntajakomponentti käämiä
trifilaarisesti?
- Jos ei, onko merkitystä sillä, mihin kiertosuuntaan
kulkee koksin puoleinen ja mihin kiertosuuntaan
antennin puoleinen käämi? Tulisiko niiden olla
yhdensuuntaisesti kelattuja, esim. kumpikin vasta-
päivään?
- Minulle on jäänyt hämäräksi, mille impedanssille
sovitusmuuntaja on tarkoitettu. Mikä on oikea suhde
50 ohmin ja toisaalta 75 ohmin koksia varten?
- Ainoa ferriittirengastyyppi joka edes jotenkin
on resonanssissa keskiaalloilla, ja joka on Bebekissä
saatavilla, on legendaarinen violetti philipsi. Sitä
ostin aikoinani kasan, kun sitä oli tarjolla, ja preselektorin
rakennuksessa totesin että se workkii alueella
500 - 7000 kHz. Onko jossakin tarjolla parempia
malleja ja olisiko niitä syytä käyttää?

Uusia vuosia!
73's JLN