[DX] Kazin asennuksesta

On 1 Jan 2004, at 21:14, Jari Lehtinen wrote:

> - Pitääkö maatasolangan olla todellakin maan tasolla?
> Näkemissäni ohjeissa se on neuvottu rakentamaan
> metrin puolentoista korkeuteen. Siksi tyrmistykseni
> olikin suuri kun Porissa näin ensimmäistä kertaa oikean
> kazin, ja siinähän vaakalanka viisti nurmikkoa.

Tällä ei käytännössä ole kuin kaksi merkitystä, lankaan ei
kompastu ja samalla saadaan kazille lisää korkeutta, osa lattari-
Kazin maatasolangasta kulkee maan pinnan alla.. Kaikki mitä
lanka on irti maasta on myös pois kazin teoreettisesta
korkeudesta.

> - Miten käy ja kuinka kazi toimii kun maatasolanka jää
> hangen alle?

Ei käy mitenkään jolleivat myyrät tai jänikset syö maatasolankaa
poikki (näinkin on käynyt jo kerran)

> - Mikä pitäisi olla sovitusmuuntajan kierrosten oikea
> lukumäärä? Kirjallisuudessa mainittu 9/48 -suhde ei
> mielestäni ainakaan pelaa.
> - Pitäisikö sovitusmuuntajakomponentti käämiä
> trifilaarisesti?
> - Jos ei, onko merkitystä sillä, mihin kiertosuuntaan
> kulkee koksin puoleinen ja mihin kiertosuuntaan
> antennin puoleinen käämi? Tulisiko niiden olla
> yhdensuuntaisesti kelattuja, esim. kumpikin vasta-
> päivään?

Ostat IJL:ltä 50/600 ohmin sovitusmuuntajan, se on paras mitä
tiedän markkinoilla olevan. Omat tekeleeni tai RF:n valmistamat
eivät pärjää sille keskiaalloilla.

> - Minulle on jäänyt hämäräksi, mille impedanssille
> sovitusmuuntaja on tarkoitettu. Mikä on oikea suhde
> 50 ohmin ja toisaalta 75 ohmin koksia varten?
> - Ainoa ferriittirengastyyppi joka edes jotenkin
> on resonanssissa keskiaalloilla, ja joka on Bebekissä
> saatavilla, on legendaarinen violetti philipsi. Sitä
> ostin aikoinani kasan, kun sitä oli tarjolla, ja preselektorin
> rakennuksessa totesin että se workkii alueella
> 500 - 7000 kHz. Onko jossakin tarjolla parempia
> malleja ja olisiko niitä syytä käyttää?

Philipsin violetti taitaa olla juuri se huonoin saatavilla olevista,
mutta ei tällä niin suurta merkitystä ole. Suurempi merkitys on
liitoksilla ja koksilla. Minulla oli kerran sisäkäyttöön tarkoitettu
koksi käytössä ja se vettyi aika nopeasti huonoon kuntoon.
Kannattaa käyttää ulkokäyttöön tarkoitettua vähähäviöistä koksia
ja sitten kunnon liittimiä.

MKA

Martti Karimies,
HÄMEEN TERÄSRAKENNE OY