Re: [DX] Kaz vs. lanka antenni

> Muutamia kysymyksiä tumpelolta...

Tervetuloa kerhoon :)

> - Pitääkö maatasolangan olla todellakin maan tasolla?
> Näkemissäni ohjeissa se on neuvottu rakentamaan
> metrin puolentoista korkeuteen. Siksi tyrmistykseni
> olikin suuri kun Porissa näin ensimmäistä kertaa oikean
> kazin, ja siinähän vaakalanka viisti nurmikkoa.

Ohjeissa mitkä minulla on mainitaan muistaakseni 30 cm, olen kuullut (en siis radiosta vaan joiltakin dx-kuuntelijoilta) että maalanka toimii paremmin kun se on maata pitkin ?!

> - Miten käy ja kuinka kazi toimii kun maatasolanka jää
> hangen alle?

Tuntuu toimivan ihan ok.
Loput kysymyksistä ovat minulle liian vaikeita, kun en ole yhtään tekniikka ihmisiä !

BTW: Muistaakseni antenninlangan paksuudella on väliä, tietääkö kukaan onko tämä totta ?!
Itse saan korjata Kazia usein, koska lanka on usein poikki, sillä käyttämäni lanka on niin ohutta. Tekisi mieli tehdä se muuten käyttämästäni paksusta (muistaakseni 1,5 millistä!) Neuvostoliittolaisesta kuparilangasta jota ei saa poikki mitenkään helposti.

T: JPI