[DX] Kazin kestävyys

On 1 Jan 2004, at 22:10, Juha Ignatius wrote:

> BTW: Muistaakseni antenninlangan paksuudella on väliä, tietääkö kukaan
> onko tämä totta ?! Itse saan korjata Kazia usein, koska lanka on usein
> poikki, sillä käyttämäni lanka on niin ohutta. Tekisi mieli tehdä se
> muuten käyttämästäni paksusta (muistaakseni 1,5 millistä!)
> Neuvostoliittolaisesta kuparilangasta jota ei saa poikki mitenkään
> helposti.

Tervehdys kaikille,

tähän en muistanutkaan vielä vastata.

Käytän itse monisäikeistä 2,5 mm2 teflonpäällysteistä
kuparilankaa paremman mekaanisen kestävyyden vuoksi. Olen
ripustanut yhden Kazeistani kahden puun välille asennetun
nailonköyden varaan, koska se poistaa suurimman osan antenniin
mahdollisesti kohdistuvasta vedosta, puut kun huojuvat yleensä
samaan suuntaan. Hyvin on toistaiseksi kestänyt syys-ja
talvimyrskyt ja jos jotain tapahtuu, niin nailonköysi katkeaa ensiksi
ja sen nostaminen paikalleen on helpompaa kuin katkenneen
antennin. Antenni menee ylhäällä pyöreän muovirinkulan lävitse,
jolloin se ei nailonlangan liikkuessa tartu mihinkään.

MKA

Martti Karimies,
HÄMEEN TERÄSRAKENNE OY
Takumäentie 2,