Jos et veikkaa, et voi voittaa Re: [DX] Äänestyksen tulosta odotellessa...

Jos et veikkaa, et voi voittaa Re: [DX] Äänestyksen tulosta odotellessa...

> JPI:n ja HF:n tavoin olen sitä mieltä, että mielipidekyselyjen tulos
> pitää kertoa dx-kansalle, koska muuten päätöksenteko vaikuttaa enemmän
> tai vähemmän salamyhkäiseltä "kabinettipolitikoinnilta".  Mitä
> avoimemmin toimitaan, sitä parempi kaikkien kannalta.

Olisi jotenkin kummallista niiden osalta, jotka luulivat osallistuvansa
äänestykseen, jättää kertomatta tulos. Tällöin tulos ei olisi
äänestyksestä, neuvoa-antavasta äänestyksestä tai koeäänestyksestä, vaan
lähinnä arpajaisista.

Tässäkin tapauksessa kysymys on siitä, pitäisikö perinteen ja
asiantuntemuksen antaa periksi niinkin hypoteettiselle käsitteelle kuin
"kansan" tahto.

Valitettavasti yhdistyslaki on laadittu demokratian varaan eikä ole
mahdollista, ainakaan Pariisin 1947 rauhansopimuksen jälkeen Suomessa
harjoittaa laillisesti yhdistystoimintaan, minkä säännöt eivät olisi
demokraattiset. Demokratia on siis pakkodemokratiaa lainsäädännön tasolla.

Itse en muista osallistuneeni ko. äänestykseen, joten tässä mielessä voin
todeta olevani edelleen täysin esteetön ottamaan kantaa myös koko
menettelyyn.

> Henkilökohtaisesti toivon, että tulos julkistetaan.

Menee varmaan kauan aikaa päättää, pitäisikö muodostaa vastatarjous vain
kaatua kunniakkaasti saappaat jalassa. Demokratian suurin taito on hankkia
enemmistöltä kannatus ja siitä huolimatta tehdä enemmistön tahdon
vastaisia ratkaisuja enemmistön hyvinvoinnin nimissä. Sitä kutsuttiin
aikoinaan valistuneeksi itsevaltiudeksi ja siihen perustuu monenlainen
korporativismi ja ajoittain myös enemmistöparlamentarismi, missä
tarvittava koheesio aikaansaadaan luovin keinoin.

> [...]
>

> Olisihan tuo oikein mukavaa saada tietää äänestysten tulos. Yleensä
> lienee tapana julkaista äänestysten tulos, ainakin äänestäjille ?!
>
> T: JPI
>
> Mitenkähän muuten käy noiden neuvoa-antavien kansanäänestysten
> (pistelasku), kun ne ovat eivät julkisia vaan päinvastoin kovin
> salaisia. Äänestystulosten haltijalle jää carte blanche eli täydellinen
> taktikoinnin mahdollisuus, huono homma, vaikkei äänestys mikään kattavan
> edustava olisikaan. Äänestäjät itse eivät tiedä mitään, missä mennään.
> Voidaan siis hyvällä syyllä puhua vaalikarjasta. 73's HF

Nyt kun on olemassa selvä esitys, mikä mitä ilmeisemmin voitti, olisi
vähemmistön aika tulla esille vastatarjouksella, jolloin kompromissimiehet
ja -naiset voidaa laskea irti.

Muutoin ollaan vielä 2035:kin AM-aalloilla tämän asian kanssa, vaikka
silloin aalloilta ei tule enää kuin jotain vintage-musiikkia ulkomailta ja
Kiinan kansantasavallan Päivän Peili. Perinteinen jakelukanava on
sulavalla jäälautalla median kokonaiskenttää vasten tarkasteltuna. Media
leviää kuin rikkaruoho yhä lyheyemmille aalloille eikä vastaanottokaan ole
enää pioneeriaikojen veroista erityisosaamista.

73 OJP