[DX] Virrat ja Maarianhamina Re: Ahvenanmaa 603 kauempana kuin Turku?

> [...]

> Kommentti Ristolle:
>
> "Mielestäni perustelu tässä asiassa sillä, miten asema kuuluu, on melko
> ontuvaa. Samalla perusteella Eurooppalaisista lähiasemista ei pitäisi
> saada pistettä ja vain heikosti kuuluvat asemat on sitä oikeata DX:ää ja
> pisteen arvoisia. Esim. itse aikanaan kyttäilin 80-luvulla lähialueen
> UHF TV-alilähettimiä, joilla on tehoa 1-10W, ja niidenkään nappaaminen
> ei mitään helppoa ollut. Niiden näkeminen oli henkilökohtainen saavutus
> ja hyvän fiiliksen siitä, että oli saavuttanut jotain."

Olisi siis hyödyllistä siirtyä tuntemusten alueelta tutkimuksen alueelle
ja viedä kuuntelutulokset tietokantaan, jolloin voitaisiin nähdä,
millaisella kokemuksella, millaisella antennilla, millaisilla laitteilla
saavutetaan erilaisia asemia.

Ristiriita tulee jo aliteholähettimistä ja suurteholähettimistä kaukaa.
Jos jollain on tehoa säännöllisesti 500 kW, kuuluu se tietenkin kauempaa
paremmin kuin joku 1 kW satunnaisesti jostain. Monelle Suomessa Virrat ja
Maarianhamina ovat saavuttamattomammissa kuin esimerkiksi Tomsk Moskovasta
ja Lontoosta nyt puhumattakaan. Putkiradioaikana ei vastaavanlaista tehon
ja etäisyyden ristiriitaa ollut.

Harrasteen elinkelpoisuuden määrittää se, moniko siirtyy matkaradionsa ja
stereovastaanottimensa keskiaalloilta ensiksi maailmanradion
lyhytaalloille ja sen jälkeen hankkii liikennevastaanottiminen.

DX toimii myös porttina radioamatööriydelle. Asiantuntemusta on alettu
jälleen korostaa. SWäLläreistä voi tulla hameja ja ja ehkä
kielitaitoisilla hameilla ja SWäLläreillä alkaa olla kysyntää myös
ELSO-markkinoilla.

http://www.rannikonpuolustaja.fi/rp400/viesti.htm
http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/viestir-viestik/ce2005.dsp

Juuri nimittäin perustettiin anomuksesta haettava joukko. Jos jollekin
harrastukselle kyetään osoittamaan veronmaksajaa hyödyttävä päämäärä, on
kehittämisvarojen kirnuaminen helpompaa. Suomessakin käytetään miljardeja
kaikenlaiseen tuettuun projektitoimintan.

No sitten kun siirrytään tuntemuksista ja yksittäisistä laadullisista
saavutuksista tilastollis-tieteellisempään kvantitatiiviseen arviointiin,
joku jo toteaa, että se on epähumaania tai ainakin epähumanistisa ja
epäilee laiteteknisyydestä, vaikka kysymys olisi vain siitä, että
selvitettäisiin, missä jäsenkunta on taajuksissa, laitteissa ja
kiinnostuksessa.

> Vielä hatarammalla pohjalla pistelaskennassa on nykyinen keinotekoinen
> jako ulkomaisiin ja suomalaisiin yleisradioasemiin. Se johtaa
> kohtuuttomaan ja epäoikeudenmukaiseen lopputulokseen esimerkiksi
> Ahvenanmaan tapauksessa. Kaikki yleisradioasemat pitää panna samalle
> viivalle, niin ei tarvitse arvioida asemien signaalin voimakkuutta sen
> enempää. Sitten loppuisi myös ainainen "jupina" asian ympärillä.

Rinnakkaista mielipidettä edustavat ovat aluksi vain "taustakohinaa". Se
voidaan suodattaa pois.

> Kyllä kuuntelusta voi nauttia ilman pisteitäkin, mutta pistelaskennan
> pitää olla oikeudenmukaisella pohjalla, jonka jäsenistön enemmistö voi
> tuntea omakseen. Äskettäinen kansanäänestys antoi selvän viestin siitä,
> että selkeä enemmistö tämänkin palstan lukijoista kannattaa muutosta.

Tämä palsta ei kuitenkaan liene edustava otos koko jäsenkunnasta.
Kuitenkin vinkki siihen suuntaan, että keskustelua voisi jatkaa
esimerkiksi Radiomaailmassa, on jo annettu. Näkyipä lehden sivuilla myös
aloite.

> Reformia puolustaen,
>
> 73 HAR

OJP