[DX] Suomi-pisteet

Kun tuon pistelasku-uudistusaloitteen allekirjoitin niin kommentoinpa
minäkin. Aluksi täytyy sanoa että olen hyvin pitkälti HAR:n linjoilla.

Eniten minua ihmetyttää että tätä pistelasku-uudistusta tuntuvat jotkut
pitävän kovin radikaalina. Väittäisin että tuossa aloitteessa määritellyllä
tavalla se on kaikkea muuta kuin radikaali. Suomalaisten asemien
hyväksyminen pisteasemiksi muiden tapaan tapahtuisi siinä niin, että
QSL-palstoilla kotimaisista asemista alettaisiin antaa pisteitä ns.
normaaliin tapaan. Lisäpisteiden saaminen edellyttäisi tietenkin
kotimaisten vastausten ilmoittamista palstoille. Kun fakta lienee että
nykyisin asemiaan QSL-palstoille ilmoittavien henkilöiden määrä on
joissakin kymmenissä ja Suomi-pisteillä olisi merkitystä vain Eurooppa- ja
FM-QSL-palstoilla, niin jopa aktiivikuuntelijoista uudistus vaikuttaisi
varsin pieneen osaan.

QSL-palstojen sijoituksiin Suomi-pisteillä voisi olla huomattavaa
vaikutusta lähinnä vain FM-QSL-palstalla, mutta kärkisijojen osalta ei
sielläkään. Rankkisijoituksiin uudistuksen vaikutukset olisivat minimaaliset.

Mitä tulee erilliseen Suomi-palstaan niin olen yrittänyt FM-QSL-palstan
yhteydessä kannustaa ihmisiä ilmoittamaan Suomi-vastauksiaan ja ehdottanut
Suomi-pisteiden laskentaa erillään muista pisteistä. Tähän mennessä kukaan
ei ole Suomi-pisteitään ilmoittanut. Tämä lienee jonkinlainen osoitus
erillisen Suomi-rankin tarpeettomuudesta.

Mitä taas peditioneihin tulee niin fakta on, että eri asemat kuuluvat eri
tavalla eri puolilla Suomea kuunneltiin sitten kotimaisia tai ulkomaisia
asemia. Jos oikein tasapuolisia haluttaisiin tässä asiassa olla niin
peditiot pitäisi sitten kieltää kokonaan ja hyväksyä vain yhdessä
"koti"-QTH:ssa kuunnellut asemat.

Ilmeisesti pistelasku-uudistus olisikin radikaali lähinnä henkisesti. Ja
sitäkin vain joillekin. Uskoisin että suurimmalle osalle SDXL:n jäsenistä
on varsin yhdentekevää saako kotimaisista asemista pisteitä vai ei. Sitä
osoittaa mielestäni myös tuon Riston toteuttaman äänestyksen "ei kiinnosta"
-äänien suuri määrä.

Miksi sitten kannatan uudistusta? Näen ainakin kaksi syytä. Tiedän että
Suomesta löytyy radioharrastajia, jotka seuraavat kotimaisten (lähinnä
ULA-asemien) asemien kuuluvuutta DX-kuuntelijoiden tapaan (ovat siis ihan
oikeuta DX-kuuntelijoita). Pisteuudistus voisi toimi SDXL:n jonkinlaisena
kädenojennuksena tälle ryhmälle. Uudistus myös selkiyttäisi pistelaskua
erityisesti FM-QSL-palstalla. Lisäksi sille on mielestäni selvät
historialliset perustelut, jotka käyvät selville HAR:n laatimasta
aloitteesta.

At 09:41 11.5.2005 -0700, you wrote:

>Koska haluat puolustella oikeudenmukaisuutta, mikä on tietysti erittäin
>kunnioitettavaa, ajattelin kysyä: onko mielestäsi oikeudenmukaista, että
>minulle ei nykyisistä kuunteluistani myönnetä ainoatakaan pistettä
>vaikka kuulisin ja saisin vastauksia kuinka kovilta asemilta? Jos se on
>oikeudenmukaista, haluaisin kuulla perustelusi.

En tiedä laskevatko USA:n DX-klubit pisteitä kuulluista/vastanneista
asemista, mutta jos laskevat, niin kai ne Ristonkin kuuntelut
hyväksyisivät? Kukaan SDXL:n jäsen ei saa pisteitä Suomen ulkopuolella
kuunnelluista asemista, joten siinä mielessä Ristoa ei kohdella
epäoikeudenmukaisesti. Voidaan tietenkin kysyä eikö kuuntelun rajoittaminen
yhden valtion rajojen sisälle ole aikansa elänyttä. Toisaalta taas
SDXL:lään kuuluu käsittääkseni vain suomalaisia kuuntelijoita ja se on
suomalainen järjestö, joten on loogista että se rajaa toimintansa Suomen
rajojen sisälle. Eri asia olisi jos myös DX-kuuntelussa olisi vakiintuneet
kansainväliset pistelaskusäännön ja käytännöt kuten radioamatööreillä.

Jouni