Re: [DX]: takakeilan mitoitus?

This is a message from Tuomas Talka <tt58438@xxxxxx>

JHY:
> Takakeilan optimaalinen pituus kiinnostaa minuakin.  Mökillä kun
> on järvi juuri siinä oikeassa antennisuunnassa.  Onko mitään
> hyötyä vai enemmänkin haittaa käyttää 200-300 m:n tai jopa
> pitempiä takakeiloja.  Tilaa minulla olisi - takakeiloille.  Entäpä
> koaksiaalisyöttö sähköttämissä oloissa.  Kannattaako tehdä?

Minulla ei ole kovinkaan paljon kokemusta eri pituisista takakeiloista,
mutta luulen sopivan pituuden löytyvän 50 - 100 metrin väliltä. Jos
antenni on liian pitkä, sillä alkaa olla suuntavaikutusta väärään
suuntaan. Toki esim. Beveragellakin voi yrittää kuunnella asemia
päinvastaisesta suunnasta, mutta siihenhän sitä ei ole tarkoitettu.
Itselläni on Kouvolassa 100 metrin pituinen takakeila, joka on ollut
erittäin hyvä ainakin brassikuuntelussa, erityisesti keskiaaltobandin
yläpäässä.

IS puhui aikaisemmin myös T2FD-antennista. Tein viime kesänä kyseisen
antennin. Mielestäni se on kaupunkialueella erittäin hyvä. Mitoitin
alimman käyttötaajuuden noin 60 metrin alueelle, mutta se toimii hyvin
jopa 90 metristä aina lyhytaaltoalueen yläpäähän asti. Antenni tarvitsee
kunnollisen balunin, joten laiskana ostin tehdastekoisen 4:1-balunin. T2FD
pitää sijoittaa kaltevaan asentoon. Laitoin antennin huipun lähtemään noin
15 metristä viistosti alaspäin. Alapää on noin 2 metrin korkeudella.
Suosittelen kokeilemaan, vaikka rakentaminen on hieman työlästä.

73's TAT