Re: [DX]: takakeilan mitoitus?

This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxx>

JHY:
>Takakeilan optimaalinen pituus kiinnostaa minuakin.  Mökillä kun
>on järvi juuri siinä oikeassa antennisuunnassa.  Onko mitään
>hyötyä vai enemmänkin haittaa käyttää 200-300 m:n tai jopa
>pitempiä takakeiloja.  Tilaa minulla olisi - takakeiloille.  Entäpä
>koaksiaalisyöttö sähköttämissä oloissa.  Kannattaako tehdä?

MKA:
>Suuntaa vaihtavista beverageista on vuoden -87 dx-kuuntelijassa Ilkka
Martikaisen kirjoittama hyvä artikkeli, jonka perusteella antennin pystyy
rakentamaan. Olen rakentamista joskus itsekin harkinnut, mutta tyytynyt
sitten näihin hiukan paranneltuihin beverageihin.

Kai se takakeila-antennin pituus pitää olla alle 100 m, mutta eikö
Beveragen voi vetää vastakkaiseen suuntaankin ja sopivalla maadoitus- ym.
järjestelyllä saada se toimimaan ikään kuin se olisi oikeaan suuntaan
vedetty. Miten se menikään? Ei ole ko. lehdet kotona.

73, Mauno