Re: [DX] FM-lokit Radiomaailmassa

Olen Jopin kanssa samaa mieltä FM-kokoomalokin tarpeellisuudesta
Radiomaailmassa. Jokainen enemmän ULA-kuuntelu harrastanut tietää, että
edellisen vuoden kokoomaloki on seuraavan kesän keleillä yleensä se
paras referenssilista. Nykyisellään FM-kokoomalokin poisjättäminen
Radiomaailmasta tarkoittaisi käytännössä kaikkien ULA-lokausten jäämistä
pois lehdestä.

Tietokannat ja tilastot ovat sitten erikseen ja niidenkin suhteen on
ULA-puolella vihdoin näkyvissä valoa tunnelin päässä.

Vehmas, Juha wrote:
  > Väistämättä tuleekin mieleen kysymys, montakohan prosenttia RM:n
> lukijakunnasta yleensä tarvitsee "pitkiä listoja" ja kuinka moni
> heistä tarvitsee painetun listan eikä voisi nykypäivänä tulostaa sitä
> haluamallaan tavalla käyttöönsä sähköisestä linkistä? Tai kääntäen,
> kuinkahan suurelle osalle RM:n lukijoista herkulesmaiset AM- tai
> FM-listaukset ovat jopa turhia?

Joopa, joo. Valitettavasti voidaan myös esittää kysymys siitä kuinka
monelle RM:n lukijalle suurin osa lehden sisällöstä on epäkiinnostavaa?
Olen viime aikoina vähän ihmetellyt tämä omituista itsesensuuria
Radiomaailmassa: FM-lokeja ei voi julkaista kun ne eivät kiinnosta
kaikkia, Lapin pedislokeja ei voi julkaista kun ne ei kiinnosta kaikkia,
  teknisiä artikkeleita ei voi julkaista kun kaikki eivät niitä ymmärrä,
utilityä ei voi julkaista, Suomi-DX:ää ei voi julkaista...

Mitä perhanaa tässä kohta sitten julkaistaan ja kenelle?

Mielestäni EJH:n peräänkuuluttamat Lapin pedislokit pitäisi ehdottomasti
julkaista kerran vuodessa toimitettuna ja mielellään kommentoivalla
jutulla varustettuna (vrt. JTK:n erinomaiset FM-kesäjutut). Samoin
FM-lokit.

Eri asia olisi jos Radiomaailmassa olisi ylitarjontaa hyvistä jutuista.
Näin ei käsittääkseni kuitenkaan ole. Jos kuitenkin paperista lehteä
aiotaan julkaista niin tällä hetkellä sinne varmaan mahtuvat kaikkia
DX-kuuntelun osa-alueita käsittelevät jutut ja lokit.

> toiseen RM:n peruskysymykseen: Harvapa meistä jaksaa avustaa
> juttupuolta, jonka erityisen mielelläni näkisin kehittyvän, ja
> kirjoittaa hauskaa tai mielenkiintoista tarinaa tai oivaa katsausta
> kuten JTK.

Radiomaailman krooniseen juttupulaan liittyen, olen joskus heittänyt
ajatuksen jonkinlaisesta eri DX-kuuntelun osa-alueista kiinnostuneista
henkilöistä muodostetusta "toimitustiimistä", jonka jäsenet ottaisivat
asiakseen huolehtia siitä, että lehdestä löytyisi sopivin väliajoin
juttuja harrasteemme eri osa-alueilta.

Jouni